RUL - rutinultraljud

4 kommentarer
I eftermiddags var vi på RUL. Underbart att ligga där & titta på vår lilla buse, även om man såklart är nervös också. Allt såg bra ut, vilket känns helt fantastiskt! ❤️
Det var en riktig buse där inne som verkligen inte ville visa upp sig i profilbild, så det var inga bra bilder vi fick med oss hem :) men det gör inte något, huvudsaken att allt var bra med plutten! 
H*n sög på tummen, låg först med benen i någon typ av skräddarställning och därefter låg h*n med knäskålen vid munnen och fötterna vid pannan, haha. En riktig liten gymnast där inne 😊
Och jag har börjat känna av rörelserna i stort sett dagligen. Det är heeelt underbart! En kväll när det var fart där inne så la jag handen på magen och kände en liten puff. 
När vanliga RUL-undersökningen var klar så gjorde vi även ett VUL för att mäta min livmodertapp så att den är tillräckligt lång, och det var den - tack & lov! Även om det var en infektion som satte igång det sist så snurrar tusen tankar i huvudet om att livmodertappen kanske var skör också, men det håller vi koll på nu och det känns skönt. Skulle jag känna ovanligt mycket sammandragningar så hör jag av mig. Läkaren sa också att det inte finns något som tyder på att det inte skulle gå bra denna gången, vilket känns lugnande att höra.
Han lyssnar väldigt mycket på oss också vad vi vill & känner, så om 3 veckor ska vi dit igen. Vi ville gärna dit runt den veckan där allt drog igång sist. Så det blir VUL för att mäta livmodertappen igen och även vanligt UL när vi ändå är där - och förhoppningsvis få några bättre bilder med oss också som vi kan sitta & titta på & drömma oss fram tills vi har lille plutten hos oss 😍
 
 
 
1 Longing:

skriven

Åh, grattis vad underbart att allt såg så fint ut! Får man fråga om ni tog reda på könet?? :) Vi var på KUB förra veckan och det gick också toppenbra, minsta sannolikhet för någon typ av avvikelse <3 SÅ lättade och även underbart att få se den lille krabaten igen. Kram

Svar: Tack, verkligen underbart! Vi tog inte reda på könet :) Ska ni göra det på RUL?
Åh, så fantastiskt att allt såg så bra ut med krabaten ❤️ Har ivrigt väntat på en uppdatering från dig, du får inte hålla på det så länge, haha ;) Visst är det galet mycket som hänt med bebisen på så få veckor? Tänker om ni jämför med UL för ett par veckor sedan :) Kram
minstorstalangtan.blogg.se

2 Longing:

skriven

:) :) Jag ska bättra mig!!
Har ni någon känsla kring vilket kön det är tro? Vi har inte bestämt oss till 100% hur vi vill göra men OM möjligheten finns så tror jag ändå att vi önskar ta reda på det. Jag är alldeles för nyfiken av mig och jag har sagt nu den sista tiden att jag tror att jag behöver något konkret för att verkligen förstå att det är på riktigt. Men som sagt, vi får se när dagen väl närmar sig - RUL är inbokat på alla hjärtans dag<3
Hur funkar det för er nu? Är det något mer ultraljud inbokat eller gör man enbart vanliga "magmätningar" osv hos MVC efter RUL?? KRAM

Svar: Haha, bra! ;)
Vi har från första början trott att det är en liten tjej. Men efter UL i vecka 12 började vi tro lite mer på pojk & efter barnmorskans uttalande att hon trodde det var en pojk tror sambon på det. Jag är typ 50/50, totalt kluven, men har bestämt mig för att jag ändå håller fast vid att det är en tjej! 😊
Så spännande! Och RUL på alla hjärtans dag också ❤️ Har ni någon känsla för vad det är för en liten som bor i din mage?
Vi ska på nytt UL/VUL om typ 2,5 vecka. Läkaren säger att det kommer bli en hel del kontroller & UL vilket känns bra. För övrigt är det alla ”vanliga” besök hos BM.
Kram
minstorstalangtan.blogg.se

3 Longing:

skriven

Vad skönt att ni får så många uppföljningar och undersökningar, det måste vara en sådan trygghet och lättnad! Hehe, spännande att se om er magkänsla stämmer angående könet:) Jag har en ENORM känsla av att det är en liten pojke (har alltid alltid sett mig själv som en pojkmamma) medan min kära make är övertygad om att det är en flicka. Haha, det är ett battle här hemma varje dag... Vi båda säger "Han" när vi pratar men idag gjorde vi bikarbonatstestet!!! Har du gjort det? Man kissar i en plastburk o häller över kisset i en annan plastburk med 2 teskedar bikarbonat. Det är säkert en superlöjlig teori men jag har hört SÅ många som gjort det så vi ville testa. Om det pyrde/bubblade så tyder det på en pojke och om det inte sker något så tyder det på en flicka. Vårt var HELT stilla så min man blev lite smått mallig medan jag vägrar tro på det ;) Kram

Svar: Ja, det är skönt med mycket kontroller. Behövs för att lugna nerverna lite.
Häftigt när man har en så klar känsla av vad det är för kön. Extra roligt när du & din man tror olika! 😊 Har hört talas om bikarbonatstestet men inte provat än, tycker det är ganska kul med alla dessa tester & teorier om kön 😃 Kul & se sen om testet stämde med en liten flicka eller inte.. ❤️ Vet du om det är många testet stämt för? Blir du osäker på könet efter testet eller är du fortfarande lika övertygad om en pojk? :)
Jag har kollat i kinesiska kalendern, som visar tjej. Ringtestet över magen, visar kille. Haha! Inte konstigt man är kluven! Kram
minstorstalangtan.blogg.se

4 Longing:

skriven

Hehe, jag är fortfarande ganska övertygad om att det är en pojke men när både bikarbonattestet samt ringtestet (!!) visade flicka blev jag liiite velig ;) Vi har nu besämt oss för att göra NIPT (gör det redan på måndag) och då får man resultatet inom 2 veckor och även då info om könet om man önskar. Med tanke på att det är så pass osäker för många på RUL så känns det sjukt att vi nu faktiskt kommer få 99% insikt i vilket kön det är om bara två veckor..iiiiih! Hoppas ni haft en underbar helg! Kram

Svar: Ja man blir både säker & osäker av alla dessa test & teorier! 😄 men kul är det! Då behöver ni snart inte spekulera mer utan vet om det är en liten pojke eller flicka som bor i din mage, häftigt ❤️
Vad är anledningen till att ni vill göra NIPT? Är det främst könet eller ev avvikelser? ❤️ Tänk så mycket det finns man kan se & få veta innan bebisen är född. Hoppas ni också har en fin helg! Kram
minstorstalangtan.blogg.se