Crinone/Lutinus

8 kommentarer
På RMC i Malmö har dom börjat övergå från Crinone till Lutinus istället.
Crinone fick jag vid vår första insättning och det är en vaginalgel, runda 2 fick jag Lutinus istället som är en vaginaltablett. På vårt FET fick jag Crinone igen.
Crinone är en engångstub och sjukt smidiga, medan Lutinus är tabletter som ska föras upp där nere tre gånger om dagen med en applikator. Jag tyckte Lutinus var sjukt äckliga & jobbiga jämfört med Crinone och börjar nu fundera på vår nästa behandling och om man kanske kan be om att få Crinone igen istället? Enligt läkarna är dessa två i stort sett likadana, sedan har jag inte ifrågasatt mer, men jag förstår inte varför man byter då?
Tänkte jag ska diskutera detta med läkarna när vi är igång igen men tänkte om någon av er läsare har erfarenhet av båda och kanske vet något mer om varför man mer & mer går över till Lutinus?
 
Hoppas ni alla får en fin helg!
 
1 Pånollgen:

skriven

Hej vännen! Jag fick också crinone första gången o bad om det igen några gånger senare eftersom jag lyckades med crinone. Så de skrev ut det istället. Ska ha lutinus nu och tror inte det gör någon skillnad mer än att lutinus är lite jobbigare då det rinner mer. Samtidigt är ju inte crinone jättehärligt heller 😉 Men be om det om du vill, de nekar säkert inte 👍🏻😘

Svar: Vad skönt att du fått Crinone när du bad om det. Jag får höra vad dom säger, jag tycker det borde finnas en anledning till att dom mer & mer övergår till Lutinus fast att dom säger att det är samma sak som Crinone. Ja, vi får helt enkelt se hur det blir vid nästa behandling, vilket jag hoppas är väldigt snart 😊😘
minstorstalangtan.blogg.se

2 Longing:

skriven

Hej fina du! Jag har bara kört på Lutinus så kan inte uttala mig om skillnaderna men det vore väl en god idé att höra med dem varför de nu valt att gå över till det igen? Håller med om att det är rätt äckligt men denna gången går det förvånansvärt bra. Har dock bara tagit det i två dagar ;) Imorgon är det insättning om allt går som det ska.. Mår illa av nervositet och bävar inför att telefonen ska ringa - vill inte få skräckbeskedet att inga av våra ägg har befruktats eller att de slutat dela sig. Kram på dig och hoppas du haft en mysig helg <3

Svar: Ja jag tycker att det borde finnas en bra anledning när man går över till något nytt. Jag får se vad dom säger när det väl är dags :) Åh, den där nervositeten! Ringer inte er klinik dagen efter äggplock och meddelar hur många ägg som befruktats? Har allt gått bra idag? Har tänkt på dig. Är du ruvare till ett fint litet guldägg nu? 💛 KRAM 😘
minstorstalangtan.blogg.se

3 Matelan:

skriven

Jag har också haft båda och föredrar crinone alla dagar i veckan! MEN till mig sa de att lutinus visat bättre resultat pga att man tillför det oftare. Fick ha trosskydd varje dag med lutinus...

Svar: Aha, i så fall tar jag hellre Lutinus & står ut med kladdet alla dagar i veckan 😊 allt för att öka på chanserna något.
minstorstalangtan.blogg.se

4 Longing:

skriven

Jo, de hade ringt dagen efter om det inte vore för det faktum att det var en lördag och vi hade bestämt att göra en tre-dagars embryoinsättning på måndag oavsett resultat. Detta med tanke på att vi inte fick något till frysen sist. De kunde ju dock ha ringt och OM det visade sig att inga av äggen blev befruktade.. det var nervöst! Men samtalet kom aldrig så vi åkte till kliniken igår och fick TVÅ stycken embryon insatta. Fick nämligen reda på att 5 av 6 av de plockade äggen var befruktade och hade delat sig fint till 8-celliga embryon men alla hade fragmentering och var därmed inte så bra kvalité :( Fy. Jag kände att jag ville kräkas.. Men för att på något sätt öka chanserna fick vi valet att sätta in två istället för bara en.. De ska även se om någon av de andra 5 befruktade äggen fortsätter att dela sig och går att frysa in (HÖGST tveksamt dock) :(

Vet inte vad jag ska känna eller tänka.. Visst, jag har två embryon insatta men kvalitén är ju fortfarande den avgörande faktorn. Denna ruvarperiod kommer bli tuff och påfrestande :( Hur har dina tidigare insättningar varit? Har det alltid varit toppblastocyster?

KRAMAR

Svar: Men vännen då, förstår att det är blandade känslor just nu! ❤️ Vet man vad fragmenteringen beror på eller det bara blir så ibland? Ni får försöka, fast att det är tufft, att tänka på att ni gjort allt ni kan och har nu faktiskt dubblat era chanser för att lyckas! Även om de inte är i toppkvalité så har jag läst om en del som fått insatta "halvbra" embryo och som lyckats! Det räcker ju att ett av dessa två fäster och såklart har dom satt in de två bästa av de ni fick ut. Det är verkligen inte lätt att hålla humöret & hoppet uppe, men försök tänka så positivt det går. Ni är ju faktiskt gravida med tvillingar just nu, tills motsatsen är bevisad ❤️ Vid första försöket, när det lyckades, var det en blastocyst i "tip-top" kvalité sa dom. Vid de andra två insättningarna har dom sagt att det varit fina embryo som dom tror på, så vet inte hur bra de var i jämförelse med det första. STOR KRAM
minstorstalangtan.blogg.se

5 Longing:

skriven

Nej, jag tror inte att man vet vad fragmenteringen beror på. Som jag förstod det så är i princip alla embryon fragmenterade till en viss grad men dessa var ganska rejält :( Dock tillräckligt bra för att sätta in.. Jag antar att de hade avbrutit om de inte var värda att satsa på över huvudtaget?!

Jag har också läst om några som fått "halvbra" embryon och som lyckats! Tänk om det kan bli fallet även för oss <3 Precis som du säger så är vi ju faktiskt PUPO med tvillingar :)

Vad är status för dig nu? När ska ni på nästa läkarbesök? STOR KRAM

Svar: Såklart, dom hade avbrutit om där inte fanns någon chans på dessa ägg. Tycker ni gjorde helt rätt i att sätta in två & öka chanserna ytterligare. Så spännande! Jag har en bra känsla, det känns som ni kommer lyckas denna gång & jag hoppas verkligen att jag har rätt ❤️ Tänk om det blir tvillingar, vilken lycka! Hur mår du nu, några känningar?
Vi inväntar mensen som bör komma under nästa vecka. Därefter hoppas vi verkligen att vi får plats och inte blir nekade ännu en gång. Nervöst!

KRAM
minstorstalangtan.blogg.se

6 Longing:

skriven

Tack vännen <3 Jag hoppas att din känsla stämmer!! Så nervös samtidigt som jag är stundtals apatisk och redan börjar planera inför nästa behandlingsplan. Suck, denna jäkla resa alltså! Jag har inga känningar som inte skulle kunna bero på Lutinus. Hade en väldigt svullen mage igår, fryser något enormt och sover dåligt. Behöver gå upp och kissa på nätterna men i övrigt så är det inte något specifikt. Tror det är för tidigt att analysera?! Kommer du ihåg hur det var med dina känningar?

ÅH, hoppas innerligt att mensen kommer under nästa vecka och att ni inte blir nekade! NU är det bannemig er tur <3

Ha en jättefin helg om vi inte hörs innan! Kram

Svar: Den där ruvarperioden är verkligen ingen dans på rosor. Man slits mellan hopp & förtvivlan om vartannat, hela tiden! Vilken dag är er testdag? <3Ja, det är nog för tidigt för att känna något. Alltså, jag hade aldrig kunnat säga att jag var gravid när jag plussade, hade inga av de där typiska känningarna man brukar höra att folk har. Först ett par veckor efter plusset fick jag sjukt ont i brösten osv.
Ja, jag hoppas så innerligt att vi får dra igång nästa vecka <3
Tack detsamma! KRAM
minstorstalangtan.blogg.se

7 Longing:

skriven

Det diffar nog enormt från person till person. Man hör dem som säger att de förstod EXAKT när det hade tagit sig för att de fick så specifika symptom, medan andra inte känner av ett dugg.. Det är bara att vänta och se. Vi har inte testdag förrän nästa vecka (18 dagar efter äggplock) så det är en lång väntan kvar. Heja dig och hoppas att veckan som kommer blir startskottet! KRAM

Svar: Ja, det är så olika det där! Hur mår du & hur har ruvarperioden känts? Tycker alltid det är för lång väntan till testdag, men snart vet ni ❤️ Jag hoppas så innerligt att ni får ett fint plus i veckan! KRAM
minstorstalangtan.blogg.se

8 Longing:

skriven

Hej vännen! Hur går det för er? Ser fram emot en uppdatering!

Jag är nu på Ruvardag 13. FULLSTÄNDIGT nervvrak är vad jag är.. Jag kan inte förstå att jag hållit mig från att testa. Ännu har ingen mens kommit och jag har haft så himla mycket symptom i princip under hela ruvarperioden. Nu senaste dagarna har det känts som om mensen skulle komma i vilken sekund som helst. Molande, öm livmoder, stora bröst, frusit, svettats, varit trött, strålningar ner i låren. Detta är en sådan pina! Kan vara såå positivt symptom samtidigt som det kan vara Lutinus som spökar. Livrädd varenda gång jag går på toaletten. I våras när vi gjorde vårt misslyckade försök så tog jag testet 14 dagar efter äggplock (negativt) och samma kväll kom rosa flytningar och dagen därpå mensen. Nu har det gått 16 dagar sen äggplock så vi har tagit oss ett steg längre än sist... Samtidigt så vet jag att det mycket väl kan vara Lutinus som gör att mensen ej kommit.

Testdag på tisdag...

STOR KRAM

Svar: Åh, har spänt väntat på en uppdatering från dig! Imponerande att ni inte tjuvtestat än, men samtidigt är det nog bra om man kan hålla sig till testdagen för att inte riskera att ev få fel resultat på ett för tidigt grav.test. Ja man kan bli galen på alla symptomer & alla analyser man gör... aaaah! Men snart, väldigt snart vet ni resultatet. Jag hoppas så att jag får en positiv uppdatering från dig ❤️
Igår, ett par dagar sent kom mensen och vi fick dra igång behandling!! 😊Ikväll är det dags för första sprutan.

Kram
minstorstalangtan.blogg.se