IVF & kurator

7 kommentarer
Idag har vi varit hos kuratorn. Har inte varit där på ca 4 veckor så vi hade en hel del att prata om. Har aldrig riktigt trott på det här med kuratorer eller psykologer, kanske därför jag känner att det inte gett så mycket som jag hoppats på. Det ger mig väldigt mycket mer att prata med familj, vänner samt läsa & skriva med er alla andra som är i liknande situationer. Kuratorn avslutade dessutom samtalet med att berätta att hon är gravid och hon ville att vi skulle veta det så vi kunde ta ställning till om vi orkar/vill fortsätta gå hos henne trots en växande mage eller om vi vill gå till någon av hennes kollegor istället. Både jag och sambon är överens om att vi inte vill gå kvar hos henne, kommer bli ganska påtagligt att sitta där & prata om vårt förlorade barn och om vår kommande ivf-behandling när hon sitter där med magen i vädret och är hur lycklig som helst. Nej, blää!
Och att börja gå till en helt annan kurator känns också konstigt eftersom den personen inte varit med på vår resa sedan vi började gå och prata efter förlossningen och därmed inte riktigt kan se de framsteg vi gjort. Tror vi kommer ta en paus i samtalen helt enkelt och känna efter hur det känns.
 
Vad gäller ägglossning så hade jag det förra veckan. Vi har myst på som bara den, man vet ju aldrig om man någon gång ska få lite tur & faktiskt lyckas på egen hand. Idag fick jag en konstig flytning, nästan genomskinglig men med lite bruna strimmor i, vet inte alls vad det kan vara?!
För övrigt väntar jag bara på mensen och på att få dra igång en behandling. Antingen är jag lite trög eller är det ingen som har förklarat detta tydligare för oss, men jag trodde att de 3 behandlingarna man slipper betala för avser 3 insättningar, alltså tre försök helt enkelt. Men vad jag förstått nu så är det 3 äggplock man får göra och får man då embryon till frysen kan det bli många fler försök :) Hoppas såklart på att nästa försök kommer gå hela vägen och att vi inte behöver tänka på det.
 
Kramar till er alla kämpar där ute 
 
 
1 Sanna:

skriven

Nej usch, det kan ju inte vara roligt att gå till en kurator som sitter med magen i vädret när en själv ska prata om sitt kämpande. Förstår verkligen att ni vill sluta gå till henne. Hoppas mensen kommer snart så ni får börja och hoppas INTE den kommer så är du spontant gravid, det hade du varit värd! Haha alltid både och, hoppas, hoppas inte =)

Svar: Nej, det känns inte helt rätt att fortsätta gå dit. Ja det är lite jobbigt det där med att man både hoppas att den ska komma och inte ;) konstigt att man aldrig slutar hoppas trots så många bakslag.. men det är väl ändå tur att hoppet finns där trots allt! :) Läste precis din blogg, vilket glädjande inlägg! Såå härligt, nu närmar det sig!! ❤️
minstorstalangtan.blogg.se

2 I väntan:

skriven

Fy, förstår helt att ni inte vill gå till en kurator med en växande mage...
Ja, visst är det bra att ett äggplock och tillhörande ägg räknas som ett försök. Även om vi tror och hoppas att det bara ska behövas en insättning nu, så känns det ändå skönt psykologiskt att veta att man kan få "fler" gratis-insättningar än tre :) Stor kram till dig!

Svar: Ja, glädjande när man inte förstått att försöken räknas så. Och som du säger hoppas vi att både vi och ni bara kommer behöva en insättning nu och att vi sedan är gravida och får våra små efterlängtade pyren nästan samtidigt ❤️
minstorstalangtan.blogg.se

3 Sanna:

skriven

Nej, det känns som att hoppet aldrig överger en och tur är väl det, så man orkar ta sig igenom allt =) Jaaa så himla skönt att få den där gubben haha, nu längtar jag!

4 Pånolligen:

skriven

Förstår att ni inte vill gå till henne mer.. jobbigt att påminnas om graviditeter hit och dit även när ni är där liksom. Känner likadant som dig när det gäller tveksamheter om kurator och psykolog är någonting för mig. jag tror inte riktigt på det tyvärr pratar, precis som du, hellre med nära o kära isåfall. Rädd är att det ska bli värre om man går till någon som börjar riva upp saker.
Spännande med ägglossning och färgad flytning! Hoppas det tagit sig.. nej visst är det sjukt att man aldrig ger upp.. men man hör ju om dom som plötsligt blir gravida efter flera år liksom så det håller ju hoppet uppe.
Oj, hade de inte förklarat det? Det gjorde de nog inte för sos helelr när jag tänker efter.. fick nog googla mig fram. men bra ju för ni har ju goda chanser att lyckas igen på två äggplock till och ev fet därimellan :)

Svar: Ja, det är dom du säger att varje gång man går dit så rivs allt upp igen. Känns som man åker ner ett steg igen som man ska kämpa sig upp för. Ja man har ju hört riktiga solskenshistorier där dom lyckas bli spontant gravida efter år av kämpande, men man tänker att det aldrig kommer hända en själv. Tror fortfarande inte att vi kommer bli spontant gravida även om hoppet finns där.
Google är bra, för det mesta i alla fall :) Ibland kan jag googla för mycket på saker jag inte borde och som kan oroa en istället för att peppa.. det är nog ganska vanligt det där problemet ;) Kram
minstorstalangtan.blogg.se

5 I väntan:

skriven

Hihi, jag googlar också alldeles för mycket och som du säger mår man inte alltid bra av det 😜 Kram

6 I väntan:

skriven

Hihi, jag googlar också alldeles för mycket och som du säger mår man inte alltid bra av det 😜 Kram

7 Linda:

skriven

Gäller det i alla landsting med att ett äggplock men mer insättningar ifrån frysen?

Svar: Jag vet faktiskt inte men tror nästan det. Kram
minstorstalangtan.blogg.se