Vecka 16 (15+0)

3 kommentarer
Idag går vi in i vecka 16! 
Från och med nu mäts barnet från huvud till fot istället för huvud till stjärt som tidigare. I början på den här veckan är barnet 14 cm långt ❤️ Någon enstaka gång då och då känner jag ett litet fladder i magen, det känns så lugnande. Men den senaste veckan har jag dock varit annat än lugn, så i tisdags fick jag nog. Hörde av mig till barnmorskan och fick komma dit ett par timmar senare. Vi pratade och gjorde även ett försök att lyssna på hjärtat för att lugna mina nerver. Hon förklarade även denna gång att det kan ta ett tag innan hon hittar hjärtljuden. Men hon hann inte mycket mer än att sätta dopplern mot magen så var hjärtljuden där! JAAA ❤️ Så underbart att höra! Jag fick även spela in hjärtljuden så nu kan vi sitta hemma & lyssna på det, gång efter gång efter gång! 😍
 
Hur går det för er andra? Tänker mycket på er alla, både ni som fortfarande kämpar och ni som äntligen lyckats! ❤️
 
KRAM
 
1 Longing:

skriven

Tänk att ni redan är i vecka 16 - fantastiskt!! Hur mår du? Är symptomen mindre och mindre? Vad häftigt att kunna känna det där berömda fladdret <3 Jag är i vecka 10 och fick i v8 se ett litet hjärta ticka. SÅDAN lättnad. Ska få göra ett nytt ultraljud på onsdag, vi går då in i vecka 11. Känns skönt att de hjälper mig att lugna mina nerver. Har haft inskrivning på MVC och även bokat in blodprov, etc inför KUB som ska ske den 2 januari. Kan verkligen inte förstå det... Har dessvärre svårt att känna någon jättelycka, det ligger en klump av oro och rädsla i magen och jag vågar inte riktigt tro på det ännu. Hoppas att jag kan känna mig lite lugnare efter onsdagens ultraljud. Är iaf galet lycklig att vi nu är inne på en tvåsiffrig vecka och har vi turen med oss så får vi möjlighet att berätta för släkt & vänner nu i juldagarna <3 KRAM PÅ DIG

Svar: Ja, tiden går ganska fort ändå, trodde aldrig att jag skulle säga det!! :) Jag mår bra, även om det är psykiskt jobbigt till & från. Man önskar att man bara kunde njuta & vara glad, men det är svårt, precis som du säger.
Åååhh, vad underbart att ni fick se ett tickande hjärta! 😍 Har tänkt så mycket på dig. Vad glad jag blev att du hörde av dig 😊 Vecka 10 redan, tycker det går väldigt fort med era veckor också. Hur upplever du tiden? Går den snabbt?
Vad skönt att dom lyssnar på dig & tar din oro på allvar så ni får göra lite tätare ultraljud. Tänk vilken fantastisk julklapp ni får ge till era nära & kära ❤️ Har ni berättat för några än? KRAM
minstorstalangtan.blogg.se

2 Longing:

skriven

Förstår precis! Det är mer psykiskt än fysiskt jobbigt för mig med. Igår gick vi in i vecka 11 och jag tycker också att det gått fooort. Lite chockad faktiskt. Vi var på vårt andra ultraljud igår och fick se världens sötaste lilla skrutt som hade ett fint tickande hjärta och viftade och sprattlade med ben och armar. Hen var fortfarande lite liten men ingenting som läkaren anmärkte på... Jag nojjar ju såklart för detta :( Nu är vi i händerna på MVC och nästa steg är att jag imorgon bitti ska lämna blodprov inför KUB sen har vi KUB ultraljudet den 2 janauri.

När berättade ni för nära och kära? Vi har berättat för familjen (gjorde det i samband med gravtestet då de var medvetna om varje steg denna ivf-omgång) sen har jag bara berättat för en nära tjejkompis och två personer på jobbet (varav en är min chef) då de både gått igenom IVF. Jag ska träffa mina närmsta tjejkompisar nu i helgen på lite glöggfest och är så sugen på att berätta.. Trots att vi bara är i vecka 11. Huuh, hur hade du gjort? KRAMAR

Svar: Härligt när man trots allt tycker att tiden går ganska fort <3 Åh så underbart med ultraljud igen. Så mycket som händer på så få veckor! Man blir så fylld av kärlek av att ligga där & titta på det lilla livet ❤️ Läkarna brukar inte lämna något avvikande, så om dom inte anmärkte på det kommer den lilla att växa till sig till nästa ultraljud, det är jag övertygad om. Då ska vi på ultraljud samma dag, 2 januari! 😍Hur mår du annars? Är du illamående?
Vi berättade också för familjen dagarna efter plusset. Ett par nära vänner berättade vi för efter ett par veckor & nu de senaste veckorna har vi berättat för fler och fler. Vi gjorde misstaget sist att hålla det hemligt så länge, vilket vi ångrade oss i efterhand när det slutade som det slutade. Om något händer så behöver man ventilera det med sina nära & kära ändå, och därför kan man lika gärna berätta känner jag. Hade jag varit dig hade jag berättat för mina tjejkompisar i helgen ❤️ Gör det som känns rätt :) Så spännande. KRAMAR
minstorstalangtan.blogg.se

3 Longing:

skriven

Nej vad roligt - ultraljud samma dag! :) Då har vi båda något att se fram emot över mellandagarna! Vilken vecka är du i den 2 jan? Är det då du gör ditt RUL och kan ta reda på kön? Vet du om ni ska göra det? :)

Du har så rätt angående det där med att berätta. OM något skulle hända så är det ju så viktigt med ett fint nätverk omkring sig som kan stötta och förstå. Och jag tror även att det blir mer verkligt om man berättar det.. Nu känns det om jag ska vara helt ärlig ganska overkligt TROTS att jag sett lilla knytet två gånger. Med tanke på att jag mår SÅ bra (blivit bättre o bättre för varje vecka som gått) så är det ofta jag glömmer att jag är gravid tom... Nu är mina symptom mest trötthet, lättirriterad, sover katastrofalt dåligt o behöver gå upp och kissa, stoora bröst, avsmak för vissa rätter och dovt illamående om jag blir hungrig eller efter jag ätit kvällssnacks typ. Inte alls så farligt som jag förstår att många upplever det. För två, tre veckor sedan hade jag ganska mycket växtvärk, dragningar i ljumskarna samt dovt illamående som höll i från och till hela dagarna. Detta har jag inte nu. Hur har det varit för dig? GLAD FREDAG. Älskar att läsa dina uppdateringar - keep them coming :)

Svar: Ja, det är enda anledning till att man vill att jul & nyår ska gå fort så man får komma på nästa ultraljud 😍 Då kommer vi vara i vecka 19 (18+5). Min sambo är fast besluten att han inte vill veta könet. Jag tror att jag vill, men kommer säkert ångra mig när jag väl vet för då är det ingen överraskning längre. Så jag tror faktiskt inte att vi kommer ta redan på det. Har ni funderat på om ni ska ta reda på det eller inte?Ja, det tycker jag du gör helt rätt i att berätta för dina vänner ❤️ Dom ska finnas där för en i både med- och motgångar.
Vad skönt att du mår så pass bra & att det blir bättre & bättre 😊 Såklart hade man kunnat ta illamående & kräkningar varje dag för att få vara gravid, men tacksamt om man slipper :) Jag har varit lite smått illamående till och från precis som du också varit. För övrigt har jag mått väldigt bra och gör fortfarande!
Vad underbart att läsa att du gillar mina uppdateringar :) Saknar din blogg men vi får hålla kontakten här istället ❤️ Glad fredag till dig också! KRAM
minstorstalangtan.blogg.se