Ultraljud / kön

6 kommentarer
Igår var vi på ultraljud och fick se vår älskade lilla bebis där inne! 😍
Jag hade kunnat ligga där i timmar och bara titta. Så mycket kärlek man känner av att bara se på ultraljudsbilder. 
Det första den lilla gjorde när vi började titta var att vinka på oss, såå sött!
H*n sträckte på sig ordentligt en stund. Nästa stund hickade h*n till och åkte runt där inne. Sedan vände h*n sig med ryggen mot oss, ville nog vara ifred där inne :) Så gulligt! Man smälter av att ligga & titta vad den har för sig.
Så mycket som hänt & utvecklats på ca 3,5 vecka sedan vi var i Malmö på det tidiga ultraljudet.
Nu var den 6,1 cm lång och följde exakt vad den beräknas att vara i den vecka + dag vi är i, vilket känns så skönt. Det var en väldigt bra läkare vi hade. Han förklarade allt han gjorde & mätte, vilket kändes tryggt.
Allt såg bra ut & vi är så tacksamma för det! ❤️
Vi bokade även tid för rutinultraljudet, 2 januari är det dags! 😍 6 veckor kvar - får hoppas tiden går fort.
Därefter gör vi en ny planering om när nästa ultraljud efter det ska bli.
Det känns som dom tar oss på allvar, vilket känns tryggt. 
 
Vi har varit helt säkra på att det är en liten tös där inne denna gång. Men efter ultraljudet igår blev vi lite mer fundersamma, kanske är det en pojk ändå? Haha.
Varför vi tror att det är en tjej beror en hel del på att när man korttidsodlar embryo är det lite, lite större procentuell sannolikhet för tjej och när man långtidsodlar något högre procentuell sannolikhet för kille. Procenten är typ 52% om jag minns rätt, det är alltså fortfarande ganska nära 50/50. Det är främst det vår teori bygger på, samt att jag varit lite lite mer illamående denna gång än förra.
Har ni någon erfarenhet av korttidsodling / långtidsodling och kön? Antingen ni själva eller någon ni känner?
Jag är så nyfiken att höra 😊
Könet har verkligen ingen betydelse, det viktigaste är att det är ett friskt & välmående barn som föds, men jag & min nyfikenhet gillar att spekulera :) 
 
KRAM
 
 
 
1 Karin:

skriven

Har satt in 3st 5 dagars (inte samtidigt) och fått 3 tjejer. :)

Svar: Åh, vad kul! 😊 Där sprack min teori direkt 😄
minstorstalangtan.blogg.se

2 Anonym:

skriven

Har satt in två femdagars, det blev en pojke första gången o en flicka andra gången :-)

Svar: Okej 😊 Spännande det här 😍
minstorstalangtan.blogg.se

3 Longing:

skriven

Åh, vad underbart att ni fått se den lilla krabaten igen och vad härligt att hen växer och frodas <3 Är det på nästa ultraljud som ni tror att ni kan få reda på kön? Jag ska på mitt första ultraljud på tisdag. Är så nervös och bävar inför hur snabbt mitt hjärta kommer slå den morgonen innan vi sätter oss i bilen mot kliniken... KRAM

Svar: Ja, helt underbart! 😍 Man kan se könet från vecka 14 ca, så på nästa ultraljud kan vi se det. Jag är väldigt nyfiken av mig & hade velat veta, sambon vill inte & det respekterar jag.. så tror det får bli en överraskning trots allt 😊Usch ja, all denna nervositet. Tänker på er lite extra på tisdag ❤️ spännande om ni får se ett eller två små pickande hjärtan där inne. KRAM
minstorstalangtan.blogg.se

4 Anonym:

skriven

Varför skulle det ha någon betydelse vilken dag embryot sätts in i livmodern...? Det finns ju teorier om snabba och långsamma spermier, men könet är ju bestämt redan då befruktningen skett, sedan har det väl ingen betydelse när embryot läggs in i livmodern? Har du någon källa till teorin?:) Det låter lite som en urban legend, tycker jag, men nyfiken på var du hittat det :)

Svar: Nej, jag håller med dig & tänkte lite likadant när jag läste det, men valde ändå att tro att det ligger något i det :) Hittade en artikel på internet, ska försöka hitta den igen & skicka över :)
minstorstalangtan.blogg.se

5 Anonym:

skriven

Hej! Hittade hit nu när vi är i startgroparna för syskonförsök. Vi satte in en 5 dagars förra året och det blev en flicka. 🌸

Svar: Lycka till med syskonförsöket! ❤️
minstorstalangtan.blogg.se

6 Anonym:

skriven

Spännande, jag läste om den tanken, en del studier har hittat något samband, andra bestrider det. Men tanken är att personalen i laboratoriet skulle tendera att välja pojkembryon på femte dagen eftersom pojkembryon tenderar att se bättre ut på femte dagen. Skillnaden är dock ett par procent och vissa studier tyder på att det inte finns någon skillnad. Det beror tydligen mycket på laboratoriet och hur de jobbar där och hurdan substans embryot utvecklas i. Vi får väl sätta upp en fråga med på vilken klinik behandlingen gjorts, hur många dagars och vilket kön det blev ;) Själv ruvar jag på 5-dagars från Huddinge!

Svar: Det finns många teorier om allt det här & man vet inte vilka man ska tro på eller inte 😊 Förr eller senare får man svar på vad det blev, men det är kul att spekulera 😊 Åh, håller tummarna för dig. När har du testdag?
minstorstalangtan.blogg.se