FET & spola äggledarna

7 kommentarer
Ursäkta min frånvaro, men har verkligen inte orkat uppdatera här. 
Vad har hänt sedan sist? Mensen kom lite smått i söndags kväll & för fullt i måndags. Hade verkligen en känsla av att det var vårt blivande barn jag blödde ut. Helgen var skit, rent ut sagt! Jag var så ledsen & grät mig igenom större delar. Jag var inte mest ledsen för att vi hade misslyckats denna gång, men misslyckandes i sig satte igång alla tankar om vår älskade H som vi förlorade för snart ett halvår sedan. Det var ju han vi skulle ha, det var han som var vårt barn, han som vi skulle ta hand om, uppfostra & ge ett kärleksfullt liv, det var han & ingen annan bebis! De där känslorna är sjukt svåra att hantera. Om vi så skulle få lyckan att få något/några barn hos oss i livet, så kommer vi alltid saknas ett. Kommer man någonsin bli nöjd & känna sig färdig? Svårt att tro nu.
Och det tär på mig med alla bebisbilder som läggs ut på Instagram. Det känns som om alla vill håna mig & visa vad det är jag gick miste om! Vet att det inte är så dom menar och vet att jag förmodligen hade blivit precis likadan själv, men det är så frustrerande!
 
Ringde till RMC i Malmö i veckan. Vi kan göra vårt FET tidigast vid ägglossningen efter nästa mens, altså om knappt 1,5 månad. Seeeeegt! Men nu får vi vänta, igen, & hålla tummarna för det.
För övrigt har jag även ringt en gynekolog för att få spola mina äggledare. När vi gjorde utredning kring barnlösheten så spolade dom aldrig mina äggledare. Eftersom sambons spermaprov var lite nedsatt & vi skickades till ivf så tyckte dom inte att vi behövde kolla äggledarna eftersom dom ändå inte behövs vid ivf. Men jag känner & har känt hela tiden att jag gärna vill veta OM jag har någon passage i mina äggledare eller inte. OM jag inte har det & får dom spolade så kanske det ökar våra chanser lite att lyckas på egen hand i all väntan. Har fått tid till fredag nästa vecka. Någon annan av mina läsare som spolat äggledarna? Hur gick det?
 
Kram
 
1 I väntan:

skriven

Jag har spolat äggledarna. Hade inget stopp. Förstår att det är skönt att veta! En del säger att det gör jätteont, men på mig kändes det som mensvärk typ...Stor kram❤️

2 I väntan:

skriven

Jag har spolat äggledarna. Hade inget stopp. Förstår att det är skönt att veta! En del säger att det gör jätteont, men på mig kändes det som mensvärk typ...Stor kram❤️

Svar: Ja det verkar variera väldigt, får hoppas att det känns som mensvärk för mig också & inte värre än så. Ska bli skönt att kolla upp det iaf. Kramar 💕
minstorstalangtan.blogg.se

3 Pånolligen:

skriven

Usch jag vet precis hur det har det. Får alltid ett spjut i hjärtat när jag ser de här bilderna och kan tycka det är taskigt när folk vet va man varit med om. 'Men samtldigt kan man väl inte missunna deras lycka antar jag 😔 Jag fick hellre aldrig spola äggledarna på Rmc o förstår precis vad du menar. Man vill ju veta om det är lönlöst att föröska på egen hand eller ej. Så som sagt, vet inte om det gör ont men tror det känns som mensvärk o alltså inte i närheten av det vi upplevt innan både fysiskt o psykiskt. Ni gör rätt i att kolla det. Tänker på er ofta och hoppas så för er ❤️

Svar: Ja man tycker att dom borde visa lite respekt, men samtidigt så förstår man att dom är stolta över sina barn & vill visa hela världen.. men det kan bli lite för mycket! Ja det ska bli skönt att kolla upp det & få veta hur det står till.. på ett sätt hoppas jag att där är stopp & att det hjälper att spola så vi kanske kan öka våra chanser att lyckas i all väntan. Tack snälla ❤️ Tänker mycket på er också! KRAM
minstorstalangtan.blogg.se

4 Em:

skriven

Jag har spolat, gjorde ont som kraftig mensvärk, men det går ganska snabbt om jag minns rätt. Börjar vara flera år sen redan, hjälp! Varför måste ni vänta på nästa FET-försök, är det kö, eller något system de har på kliniken? Känner samma med Facebook osv, man får ju bilder tryckta upp i näsan hela tiden, gravidmagar och småbarn... Jag har blockerat de värsta men det känns så jobbigt ändå. Bävar för den dag då alla vänner har bebisar och vi står kvar och trampar... Hur orkar man då? Hur orkar man om man aldrig får barn? Så svåra tankar att ens tänka.. Hoppas vi alla ska lyckas snart!👍🏻

Svar: Tyvärr är det så dom gör på RMC i Malmö, att man inte får göra FET på bortfallsblödningen utan först efter nästa mens, ett evigt väntande... Ja, det där är så jobbiga tankar, men dom snurrar för fullt i huvudet & går inte att knuffa bort. Jag hoppas innerligt att vi alla lyckas snart! 💕
minstorstalangtan.blogg.se

5 M:

skriven

Det är tydligen väldigt olika hur en upplever undersökning av äggledare. Ingen hade sagt till mig att det ens kunde göra ont och ingen hade talat om att det kan vara bra att ta smärtstillande en timme innan. De flesta verkar bara känna ett lättare obehag, men jag blev otroligt smärtpåverkad. Jag har efteråt fått rådet att kombinera diklofenak och panodil (tror jag det var) inför undersökningar. Jag håller tummarna att du tillhör dem som inte känner av det alls. Oavsett vad så är det över relativt snabbt, och det är ju för ett gott syfte. 🍀

Svar: Får hoppas det går bra och som du säger är det över relativt snabbt. Har fått hem papper om vad man bör tänka på både innan och efter. Där står bland annat om att ta smärtstillande innan, så det ska jag inte missa. Kram
minstorstalangtan.blogg.se

6 longingforababyblog:

skriven

Kram till dig! Förstår att väntan är enormt påfrestande och inte blir det bättre av alla bilder och statusuppdateringar som trycks upp i nyllet på en var och varannan dag.

Jag gjorde en äggledarspolning i höstas innan vi drog igång med behandlingen och det var smärtsamt... Sköterskan var så go men fick sig några hårda nyp när hon höll mig i handen. Det var fri passage och känns skönt nu i efterhand att veta det och man glömmer ju smärtan snabbt efter det är gjort. KRAMAR

Svar: Skönt att du hade fri passage. Hoppas jag också får en sån härlig sköterska på fredag! Ska bli skönt att kolla upp det & få veta iaf. Kramar
minstorstalangtan.blogg.se

7 Therese:

skriven

När de spolade mina äggledare under utredningen kändes det i princip ingenting men verkar ju kännas lite mer för vissa. Men inte alla lika ont som till exempel äggklock så jag tror det är värt att kolla!

Svar: Ja, det verkar variera väldigt men ska bli skönt att kolla upp det & få ett svar på om det kan vara det också som spökar eller inte.
minstorstalangtan.blogg.se